Tapiolan kirkko, Espoo

Näyttelykutsu
Näyttelykutsu
Näyttelyjulkaisun alkusanat kirjoitti prof. Juhani Pallasmaa.
Näyttelyjulkaisun ote, jossa kirjoitin teosteni taustoista.
Kun aiheenani olivat detaljipiirrokset, tutkin itselleni merkittävää rakennusta, arkkitehti Aarno Ruusuvuoren suunnittelemaa Tapiolan kirkkoa. Perehdyin arkistossa rakennuksen arkkitehtipiirustuksiin. Valitsin niistä joukon detaljipiirroksia, joiden pohjalta jatkoin työskentelyä.

Katsoin piirroksia kuva-aiheina, ilman niiden funktiota rakentamisen dokumentteina. Etäännytin piirroksia niiden alkuperästä rajaamalla kuva-aiheita, muuttamalla mittakaavaa ja hakemalle viivoille uuden fyysisen olemuksen.

Paljaat, harkoista muuratut kirkkosalin seinät muistan lapsuuden koulukirkoista. Silloin laskin harkkojen välisiä valkoisia saumoja ja kuvittelin seiniin vaivihkaisia värejä. Laskuissa menin sekaisin eivätkä värit pysyneet paikoillaan valon muutoksissa, mutta rakennus piti minut otteessaan.

Ajatus freskojen tekemisestä syntyi ehkä jo silloin. Nyt toteutin ne erillisinä tauluina, joiden pinnat peitin hienovaraisilla värisävyillä ja joihin kaiversin käsin detaljien kuva-aiheet.

 

Viipyilin kirkossa ja valokuvasin sen yksityiskohtia: kastemalja, Leca-harkkoseinä, takan sulkupelti. Detaljit ovat pelkistettyjä. Niitä ei huomaa, pikemmin muotojen keskeytyksettömän jatkumisen.
Detaljipiirrosten ja tulevien freskojen aiheet vaihtelevat aiheiltaan profaanista pyhään, ikkunaleikkauksista ristiin. Kuvassa kuorin aita, pääsisäänkäynnin risti, kirkonpenkki.
Pääsisäänkäynnin yläpuolella oleva risti rakennettuna ja freskona. Ainostaan tässä freskossa kuva-aiheen mittakaava on 1:1 todellisuuden kanssa, muissa detaljit ovat huomattavasti suurennettuja. Näin detalji muuttuu ihmiskäden mittakaavasta joksikin, joka ottaa meidät syliinsä.
Sarjan teoksista kolme –Kastemalja (vas.), Takan sulkupelti ja Leca-harkkoseinän detaljeja – deponoitiin kirkkosalia reunustavaan käytäväosaan vuonna 2013.
Näkymässä deponoidut teokset, joista oikealla Leca-harkkoseinän detaljeja taustanaan leca-harkkoseinä.
Näkymä Leca-harkkoseinän detaljiin.

Alkuperäiset detaljipiirrokset oli piirretty skissipaperille käsin, lyijykynää käyttäen. Hain lyijyn ja skissin vahvan hauraalle yhdistelmälle tulkintaa freskoissa. Tein sen kaivertamalla piirrosviivat freskopohjien kipsipintaan käsin, piikkiä käyttäen. Valkoiset kaiverrusurat ovat kuin negatiivi skissien lyijykynäviivoista. Ne ovat myös muistuma leca-harkkoseinien saumoista.

Näkymä kolmeen freskoteokseen, Keräilijän katse -näyttelyssä, Porin taidemuseo, 2013.
Koko teossarja oli esillä Galleria Otson näyttelyssä Tapiolassa, 1998.
Kaisa Soini, Pääsisäänkäynnin yläpuolella oleva risti, 1998, sovellettu fresko, 150 x 200 cm
(Teos sijaitsee Aarno Ruusuvuoren suunnittelemassa Huutoniemen kirkossa Vaasassa.)
Kaisa Soini, Leca- ja betoniseinien detaljit kirkkosalissa, 1998, sovellettu fresko, 200 x 150 cm
Kaisa Soini, Takan sulkupelti, 1998, sovellettu fresko, 200 x 150 cm
Kaisa Soini, Takan sulkupelti, 1998, sovellettu fresko, 200 x 150 cm
Kaisa Soini, Kuorin kaide, 1998, sovellettu fresko, 200 x 150 cm
Kaisa Soini, Ovet kirkkosaliin ja käytävään, 1998, sovellettu fresko, 200 x 150 cm
Kaisa Soini, Toimisto- ja kerho-osan ikkunadetaljit, pystyleikkaus, 1998, sovellettu fresko, 200 x 150 cm
Kaisa Soini, Kirkonpenkki, 1998, sovellettu fresko, 150 x 200 cm
Kaisa Soini, Toimisto- ja kerho-osan ikkunadetaljit, vaakaleikkaus, 1998, sovellettu fresko, 200 x 300 cm
(Teos sijaitsee Tampereen Teknillisessä yliopistossa.)